wtorek, 24 marca 2015

Szlaban

Mailowania było sporo:

---
Według Instrukcji użytkowania Adria:

20. Osoba korzystająca z miejsca garażowego będzie miała pilota uprawniającego do wjazdu do garażu. Odczytanie i poprawna weryfikacja użytkownika spowoduje otwarcie szlabanu i bramy garażowej. Dodatkowym elementem zabezpieczającym przed uderzeniem szlabanu w samochód oraz zabezpieczenie przed wjeżdżaniem jednego za drugim będą zainstalowane fotokomórki.

Według informacji od Administracji nie można włączyć pętli indukcyjnej od strony Żabki, bo wtedy nie działają fotokomórki i przechodzień oraz samochód mogą dostać szlabanem. W związku z tym mam pytanie, co przewidywał projekt? Czy instrukcja jest niezgodna z projektem? Czy projekt brał pod uwagę bezpieczeństwo zdrowia i mienia mieszkańców, ale wykonanie było niezgodne z projektem? Czy da się tak skonfigurować urządzenia, aby na teren osiedla nie wjeżdzały osoby postronne, a zarazem szlaban nie mógł rozbić przedniej/tylnej szyby samochodu, czy też uderzyć w głowę przechodnia korzystającego ze strefy zamieszkania?

---
W instrukcji są przeklejone wymagania projektowe. Zabezpieczeniem przed uderzeniem szlabanu w samochód miały być fotokomórki, ale w momencie oddania osiedla do użytku nie było ich wcale. Zostały domontowane po zgłoszeniu serwisowym i po połamaniu kilku szlabanów. Nikt jednak nie przypilnował, żeby sterownik był odpowiednio przeprogramowany i całość wykonania była zgodna z projektem i instrukcją. Standardowy bałagan wynikający z braku komunikacji/koordynacji. Projektant systemu pewnie widział to tak:

http://rambit.pl/5-wyposazenie-dodatkowe-dla-szlabanow-oferta,95.html

Jeżeli samochód wjedzie pod ramię w trakcie zamykania się szlabanu, szlaban zmieni kierunek ruchu i zacznie się otwierać unikając w ten sposób zetknięcia ramienia z pojazdem. Sama operacji zmiany kierunku oczywiście trwa ok 0,5 do 1 s. Gdyż szlaban musi najpierw się zatrzymać i dopiero zmienić kierunek swojego ruchu. Jeżeli szlaban kończy się zamykać i w tym momencie z dużą prędkością wjedzie pojazd to szlaban nie zdąży się otworzyć. Dlatego powinno się montować dodatkowe linie fotokomórek oddalone od szlabanu około 1 m.

---
Ciekawostka techniczna:
Od szlabanu do pętli mamy 2m. Toyota Avensis kombi o wysokości ok. 1,5m ma od przedniej osi do końca bagażnika 3,7m. W momencie, gdy przednie koło zjedzie z pętli szlaban odcina (3,7m - 2m - 20cm) ok. 1,5m samochodu. Szlaban zamyka się do wysokości samochodu w ok. 0,5s. Żeby szlaban nie uderzył w samochód musi on jechać szybciej niż z prędkością 1,5m/0,5s = ok. 11 km/h. Jeśli Avensis jest w dieslu albo w gazie i jakaś mama będzie za wolno ruszać to jest szansa, że dostanie szlabanem. Im dłuższy samochód tym większe prawdopodobieństwo bum bum. Parkująca na osiedlu Toyota Hilux musi jechać z prędkością ponad 30km/h żeby nie dostać szlabanem, podczas gdy w strefie zamieszkania dopuszczalna prędkość to 20km/h.

----
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31.07.2002r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393) definiuje strefe zamieszkania, w ktorej bezpieczenstwo ze strony zarzadcy infrastruktury musza miec zapewnione dzieci do lat 7. Rozmawialem kiedys z Pania kierownik projektu Iskra VI i tlumaczyla mi ze ze wzgledu na te przepisy wprowadzaja strefe ruchu a nie zamieszkania. Takze u nas szlaban musi dzialac bezwzglednie bezpiecznie a docelowo powinnismy postawic dodatkowa budke ochrony zeby byc zgodni z przepisami. Trzeba pilnowac dzieci. Sorry, takie prawo. Przepisy o strefie zamieszkania powinny byc egzekwowane konsekwentnie skoro projekt osiedla wdrozyl taka organizacje ruchu.

--
Po długich bojach Dom Development zobowiązał się na piśmie do dostosowania działania szlabanu do instrukcji, ale po jakimś czasie odrzucił usterkę.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz