piątek, 10 kwietnia 2015

Komentarz do pisma w skrzynce pocztowej

III etap został oddany do użytku w drugim kwartale 2014. W momencie oddania do użytkowania deweloper był właścicielem 100% mieszkań. W momencie podpisania protokołu odbioru właścicielem wydzielonej nieruchomości był nadal deweloper. Zmianę właściciela powodował dopiero akt notarialny. Przed podpisaniem aktu notarialnego nabywca płacił miesięczny czynsz deweloperowi, po akcie - firmie administrującej osiedlem. W przypadku zwrotu całej nadwyżki właścicielom mieszkańcy III. etapu byliby najbardziej stratni - płaconą w okresie przejściowym nadwyżkę dostałby deweloper, a nie oni. Nadwyżka w bardzo dużej części powstała dzięki dołączeniu III. etapu i przez to obniżeniu kosztów całego osiedla. Przy zwrocie całości nadwyżki deweloper dostałby ok. 60 000 zł. Przypominam, że deweloper nie chce wydać 15 000 zł na wymienienie bardzo ważnego dla osiedla systemu z wadliwego na nowy sprawny. Od 3 lat nie chce uznać źle wykonanych metalowych żaluzji w czerpniach garażu - mają nieprawidłowy profil, przepuszczają opady atmosferyczne, co przy nieogrzewanym garażu powoduje zagrzybienie ściany - co wiązałoby się z wydatkiem ponad 2 x 20 000 zł. Przez dwa lata walczyliśmy o naprawę mechanizmu furtki od strony Żabki - co kosztowało ok. 1 000 zł. Oświetlenie na osiedlu sterowane jest zegarowo i za dnia wydajemy niepotrzebnie pieniądze mieszkańców na prąd - czujnik zmierzchu kosztuje ok. 300 zł. Deweloper też nie sfinansuje tej akcji naprawczej. Deweloper bardzo długo nie chciał naprawić sposobu funkcjonowania szlabanów, otwierających się obu bram garażowych w 15AB. Hałas z węzłów cieplnych spowodowany jest taniością projektu, który jest niezgodny z bieżącymi wymaganiami Veolii.

Planowane wydatki na 2015 rok, do zatwierdzenia w głosowaniu:
1. Instalacja nawadniania: 30 000 zł.
2. Modernizacja systemów: 20 000 zł.
3. Dostosowanie placu zabaw: 15 000 zł.
4. Plac rekreacyjny dla młodzieży: 10 000 zł.
5. Siłownia na świeżym powietrzu: 15 000 zł.
6. Furtka od strony Wału Miedzeszyńskiego z kontrolą dostępu, monitoringiem i oświetleniem: 25 000 zł.
7. Naprawy usterek poza rękojmią: 30 000 zł.
8. Dodatkowe pomieszczenie ochrony: 30 000 zł.

Tu jeszcze muszę wspomnieć o systemie Fermax za 100 000 zł, który ma bardzo wysoką awaryjność, pada kilka urządzeń rocznie. Nie jest ujęty w w/w wydatkach sumujących się na ponad 150 000 zł.
Usterki wynikające z normalnego zużycia nie są objęte gwarancją (1 rok) producentów ani rękojmią dewelopera (3 lata).  Musimy sami płacić za szlabany, bramy, windy, silniki, elektronikę.
Takie duże i nowoczesne osiedle nie może funkcjonować bez funduszu, chyba że pozwolimy na stopniowe niszczenie nieruchomości wspólnej.

Odniosę się jeszcze do pisma. Uchwalony przez mieszkańców plan finansowy na 2014 rok nie uwzględniał energii biernej pojemnościowej, a w ostatecznym rozrachunku za rok tego kosztu wogóle nie było. Jeśli oszczędności wynikłe z połączenia etapów dodamy do przeszacowania budżetu (procentowo od zebranych zaliczek) to powinna wyjść nam kwota nadwyżki - vide post Ogarniamy kwestie finansowe.

Podsumowując: pierwotnie planowana kwota funduszu była realistyczna, ale kwota zaproponowana i przegłosowana na zebraniu lepiej i sprawiedliwiej zabezpiecza interesy mieszkańców. Decyzja należy do Państwa, ale powinna być podjęta na bazie faktów, przekazanych jasno, czytelnie i jednoznacznie.

15 komentarzy:

  1. A ja uważam,pieniądze powinny być lokatorom zwrócone,a na fundusz remontowy powinniśmy się składać od dnia uchwalenia tego funduszu tj od zebrania jeśli na nim była większość mieszkańców etapu 2 i 3

    nic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do podejmowania uchwał potrzebna jest większość 207 głosów. Na zebraniu było ok. 80 uprawnionych.

      Usuń
  2. Uważam, że kwota nadwyżki powinna zasiić fundusz remontowy-inwestycyjny.
    1. Osiedle (mimo, że jest nowe) wymaga pare udognień. Załuje, że w planie nikt nie mysli jeszcze o poprawie monitoringu, w tym o kolejne obszary.
    2. Mówienie, że chcemy zwroty, bo sąsiad będzie o pareset złotych bogatszy jest dla mnie bezsensu, tak czy siak - ktoś musi docelowo wpłacić tą kwotę (w tym wypadku byłby to Dom Development zamiast sąsiada)
    3. Podejrzewam, że największe sprzeciwy będą mówiły osoby, które chcą wkrótce sprzedać mieszkanie lub je wynajmują i nie są kompletnie zainteresowane poprawą komfortu życia na osiedlu.
    4. Co do PMG i dodatkowej pracy przy zwrocie - oni i tak to sobie doliczą jako praca extra, nie ma nic za darmo.

    Równolegle do powyżej uchwały - chciałbym, by nowa Rada Mieszkańców przygotowała prace, tak by w następnym roku głosować nad zmianą firmy zarzadzającej z firmy Developera na firmę mieszkanców.

    p.s. jestem mieszkańcem II etapu i niejako wpłaciłem 100% potencjalnej kwoty do podziału.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też jestem za zasilaniem FRI. I tak te pieniądze będziemy musieli wpłacić wcześniej czy później.

      Usuń
  3. Pismo w skrzynce pomija wiele istotnych faktów, jest tendencyjne i miejscami pisze po prostu nieprawdę (jak koszty na 2015 rok czy udział developera). Mimo wszystko dla nieznającego tematu może być przekonujące, dlatego wnioskuję o przygotowanie pisma wyjaśniającego te kwestie i również wrzucenie go do skrzynek lokatorów. Panie Jakubie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej zainteresowana odpowiedzią jest firma PMG, która przygotowuje pismo, a chyba utknęła na próbie przeliczenia wydatków per etap. Będzie bardzo ciężko przygotować rozłożenie na Adrię 2 i 3, sporo faktur jest na całość.

      Usuń
  4. Piszę jako mieszkaniec III etapu - tak by nic nie ukrywać, mnie zwrot de facto nie dotyczy (odbiór mieszkania w XI.2014).

    Jestem zwolennikiem zwrotu całości na fundusz remontowy. Zdaję sobie sprawę, że w tym momencie część "starszych" mieszkańców może być stratna.

    Ale po pierwsze, argument o tym by uniknąć zwrotu do DD mnie przekonuje.

    Po drugie, fundusz remontowy z zasady opiera się na zasadzie solidarności. Tzn płacimy wszyscy (II / III etap / małe/duże mieszkanie, już mieszkam/stoi puste), po to by w momencie naprawy była odpowiednia kwota na jej zabezpieczenie.
    Może być tak że będę płacił fundusz 10 lat, a w mojej klatce nie bedzie żadnych napraw. W zamian trzeba będzie wymienić windy w innym etapie, albo poprawić drogę dojazdową z której nie korzystam.
    Może być też tak, że akurat w moim bloku będzie konieczny remont dachu i 3/4 funduszu pójdzie właśnie na ten jeden blok.

    Pismo mnie wkurzyło - tendencyjnością, ale najbardziej anonimowym podpisem "MIESZKAŃCY".
    Jest jedna zasada - anonimy wyrzuca się do kosza.

    Tak więc apeluję do autora - następnym razem podpisz się jakkolwiek, wystarczy imię i mail założony na potrzeby danej akcji.
    Ale nie uzurpuj sobie prawa do podpisywania się w imieniu mieszkanców.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy druga winda w klatce III w budynku 15A zostanie jeszcze kiedykolwiek uruchomiona? Minęło już pewnie z 1,5 miesiąca, jak nie więcej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Drogi Janie porównałem właśnie koszty na 2015 rok, które "pismo pisze" z podanymi na zebraniu wspólnoty przez Pana Sławomira z Rady i nie widzę specjalnie dużych rozbieżności. Dopiero w tym poście pojawiają się nowe wartości dla poszczególnych propozycji np. za furtkę od wału 25000 zł zamiast 6000 zł.

    Właśnie również w związku z tym mam do Pana Jakuba pytania odnośnie planowanych inwestycji:

    Ad. 1 Instalacja nawadniania za 30000 zł - czy to jest zbiornik na deszczówkę do podlewania części wspólnych o którym mówiono na zebraniu + doprowadzenie systemu nawadniającego do części zielonych przy klatkach? Jeśli tak, to czy są dostępne obliczenia po jakim okresie inwestycja w zbiornik na "deszczówkę" zacznie na siebie zarabiać (licząc też konserwację itd.) - w stosunku do rocznego zużycia wody do podlewania w chwili obecnej (z tego co pamiętam, ponieważ nie jest ona odprowadzana do kanalizacji to opłata za m3 jest dużo mniejsza).

    Ad. 2 - Modernizacja systemów - 20000 zł - jakich systemów?

    Ad. 3 - Dostosowanie placu zabaw - 15000 zł - czyli jak rozumiem do potrzeb dzieci niepełnosprawnych + huśtawki z zabezpieczeniami?

    Ad. 4 - Plac rekreacyjny dla młodzieży - 10000 zł - ze względu na małą ilość wolnego miejsca na osiedlu zastanawia mnie co dokładnie się tam znajdzie i w którym miejscu (nie wszyscy mogą być szczęśliwi jeżeli zmienicie projekt zagospodarowania osiedla będący załącznikiem do umowy kupna lokalu, a przed oknami wyrośnie im np. ściana czy inny obiekt)

    Ad. 5 - siłownia na powietrzu - 15000 zł - jak wyżej, ponieważ ciężko z miejscem...

    Ad. 6 - furtka od wału - skąd taka rozbieżność pomiędzy wartością podaną na zebraniu - 6000 zł, a obecną.

    Ad. 7 - naprawa usterek poza rękojmią - 30000 zł - jakich?

    Ad. 8 - dodatkowe pomieszczenie ochrony - 30000 zł - czy zamiast 3 miejsc parkingowych? Jaka to ma być konstrukcja? Czy, aby na pewno to, że sprawimy kolejne miejsce do spania w cieple pracownikom firmy ochroniarskiej poprawi ogólne bezpieczeństwo na osiedlu, czy jednak nie lepiej doinwestować monitoring, który w razie jakiegokolwiek zdarzenia pozwoli zidentyfikować sprawcę, a nie obejrzeć zamiast jego twarzy albo nr rejestracyjnych pojazdu wielki piksel?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Normalnie bym się nie fatygował, ale już sporo Pan/Pani pisze do mnie po imieniu to się wypowiem. Niezależnie od formy mojej wypowiedzi fakty są takie, że pismo zostało napisane tendencyjnie i informacje w nim zawarte przedstawiają nieprawdę. Pisząc pismo w imieniu mieszkańców autor powinien być odpowiednio przygotowany, a w tym przypadku ewidentnie tak nie było. Pan Jakub wyjaśnił już wszelkie rozbieżności więc chyba wszystko jest jasne.

      Na koniec dodam jeszcze tylko, że jak już Pan/Pani stosuje osobiste wycieczki to warto się podpisać, żebym wiedział mijając na korytarzu z kim mam do czynienia.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Ad.1. Nie ma obliczeń amortyzacji. Czekamy na poprawki projektowe firmowane przez Arcus Fajans Ścisło & Partnerzy.

    Ad.2. Tych, o których była mowa na zebraniu, że DD powinien je naprawić....

    Ad.3. Tak

    Ad.6. Pociągnięcie instalacji Fermax do tej furtki. Nie można zrobić samej "tylnej furtki" do osiedla. Oświetlenie + monitoring.

    Ad.7. Pesymistycznie rzecz biorą może się okazać, że nikt nam nie naprawi hałasujących węzłów cieplnych. Opcja: sądowanie się latami z DD vs. naprawienie samemu.

    Ad. 8. Trzeba sprawdzić koszty jednego i drugiego, przypisać wagi i wybrać lepsze rozwiązanie.

    Na pewno nie chcemy szastać pieniędzmi i będziemy wszystkimi sposobami, także przez UOKiK i PINB, naciskać na DD na pokrycie kosztów tego, co jest na osiedlu źle zrobione.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad.2 - tych, o których była mowa na zebraniu... ja, Pan i 78 innych osób na nim byliśmy, ale pozostałych 330 lokatorów niekoniecznie, a blog chyba z założenia miał być informacją dla wszystkich...

      Co z pomysłami odnośnie pkt. 4 i 5, ponieważ skoro padły kwoty to chyba jakieś założenia też już istnieją.

      Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Ad.2. Pozostali dostaną tą informację na piśmie.

      Ad.4 i Ad.5 - potrzebne jest studium wykowalności i konsultacje z miastem w temacie 5. Założenia były wymienione na zebraniu i będą wymienione w piśmie dla mieszkańców.



      Usuń
    3. A.d.8 z tego co pamiętam to na koniec zebrania było głosowania nad kolejną budką dla ochrony i nie przeszedł ten pomysł. Osoba wyżej trafnie zauważyła, że będzie to noclegownia niczemu nie służąca.

      Usuń
    4. Przyporządkowanie ruchu pieszym w strefie zamieszkania znosi obowiązek zapewnienia opieki pieszym do lat 7, co daje możliwość przebywania na drodze dziecka, nie do końca umiejącego rozpoznać zagrożenia i należycie reagować na zaistniałą sytuację w ruchu drogowym. Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa spoczywa na zarządzającym.

      Na koniec zebrania zrobił się bałagan, bo ludzie zaczęli się rozchodzić i zebranie się rozsypało.

      Usuń